از آنجاییکه عملکرد و نگهداری سپتیک تانک بسیار مهم بوده و باید به نگهداری آن توجه ویژه ای داشت، به جهت افزایش راندمان عمل تصفیه فاضلاب می بایست به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید که در این مقاله به آن اشاره خواهیم نمود.

* یکی از راهکارهای بسیار خوبی که می توان از آن به جهت تمیز نمودن و تخلیه سپتیک تانک استفاده نمود، استفاده از پمپ می باشد البته قابل توجه است که می توان فاضلاب سطحی و لجن موجود در مخزن را با زهشکی و یا وسایل دستی از داخل مخزن خارج نمود.

* زمان تخلیه قابل پیش بینی نیست. یعنی نمی توان برای آن مدت زمان خاصی را مشخص نمود و یا فاصله زمانی مربوط به تخلیه را تعیین کرد که علت آن، شرایط کاری سپتیک تانک می باشد. فاضلاب خامی که وارد مخزن سپتیک تانک می شود دارای کمیت و کیفیت متفاوتی است که وجود آن بر مدت زمان تخلیه سپتیک تاثیر گذار خواهد بود.

در صورتی که از ورود آشغال به داخل مخزن سپتیک تانک جلوگیری گردد می توان حدود فاصله زمانی تخلیه را تا مدت یکسال در نظر گرفت.

نکته بسیار مهمی که در این راستا باید به آن توجه گردد آن است که به هیچ عنوان نباید اجازه ورود مواد ضد عفونی را به داخل مخزن سپتیک تانک داد. علت آن این است که مواد ضد عفونی باعث از بین رفتن باکتری های بی هوازی شده و از اینرو، عمل هضم لجن و تصفیه فاضلاب صورت نخواهد گرفت.

* در هنگام تخلیه انواع سپتیک فاضلابی همچون سپتیک تانک پلی اتیلن باید در نظر داشته باشید که تمامی لجن موجود در مخزن سپتیک تخلیه نگردد. علت این کار این است که وجود مقداری لجن به همراه باکتری های بی هوازی به جهت تصفیه فاضلاب لازم بوده و سرعت تصفیه و تجزیه فاضلاب را افزایش خواهد داد.

البته باید توجه داشته باشید که مواد غیر قابل تجزیه و همچنین، مواد ریز دانه می بایست از مخزن خارج گردد.

 

به جهت جمع آوری و همچنین، انتقال پساب موجود به درون سپتیک تانک روش های متفاوتی وجود دارد که می توان به موارد ذیل به آن اشاره نمود.

روش سپتیک تانک ثقلی

روش خلا

همراهی فشار با استفاده از Grinder Pump

سپتیک تانک با استفاده از پمپ

در روش اول، به عنوان پیش تصفیه فاضلاب، عملی بر روی فاضلاب صورت می گیرد که در این مرحله، مشکلی به جهت خود شست و شویی وجود ندارد به این خاطر که مواد جامد درشت معلق، در داخل سپتیک تانک مانده و اختلالی در جهت تامین سرعت خود شست و شویی بر قرار نمی کند.

در هنگام جمع آوری فاضلاب در این روش سپتیک تانک، نیازی به انتخاب قطر لوله ورودی سپتیک تانک به میزان ۲۰۰mm و یا حتی بالاتر نخواهد بود.

برای جوامع کوچک، این روش بسیار مناسب بوده و کاربرد دارد که علت آن این است که قطر لوله های فاضلاب کوچک بوده و می توان از لوله های پلاستیکی استفاده کرد چون ضریب خوردگی در این لوله ها کمتر بوده و مشکلی از بابت نشت آب وجود نخواهد داشت.

در این روش، فاضلاب بدون هیچ پیش تصفیه ای وارد شبکه جمع آوری فاضلاب شده که در این راستا، بصورت ثقلی به سمت دستگاه سپتیک تانک و یا سیستم تصفیه خانه فاضلاب حرکت می کند.

حداقل قطر لازم در این مدل، مقداری میان ۱۵۰-۲۰۰ mm می باشد. همچنین وجود منهول به جهت تمیز نمودن شبکه جمع آوری فاضلاب و انتقال فاضلاب موجود به داخل دستگاه سپتیک تانک بسیار الزامی می باشد.

یکی از مشکلات INFILTRATION ( نشت آب به داخل ) و همچنین، EXFILTRATION ( نشت آب به خارج )، آب بند نبودن کامل شبکه جمع آوری سنتی فاضلاب می باشد.

در ابتدا، پساب منازل با استفاده از لوله های خروجی فاضلاب به داخل سپتیک تانک وارد می شود. سپس به دلیل اینکه در این فرایند، مواد جامد قابلیت ته نشینی ندارند، دستگاه با قطر کم و شیب کمتر قادر به انتقال کل فاضلاب خواهد بود.

این سیستم به جهت اینکه به صورت کاملا آب بند می باشد، به همین دلیل امکان نشت آب به داخل و یا خارج آن وجود نخواهد داشت.

برای اولین بار، در سال ۱۹۶۱ و در استرالیا این سیستم مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال ۱۹۷۷ در آمریکا از آن استفاده گردیده شد.

در روش مربوط به خلا، از شبکه ای استفاده می شود که تحت خلا و یا فشار منفی قرار گرفته شده است. در این شرایط، همانند روش های قبلی، عمق کارگذاری شبکه کم در نظر گرفته می شود و همچنین، قطر لوله ها نیز کم در نظر گرفته خواهد شد و هیچگونه شتابی وجود نخواهد داشت.

در روش استفاده از سپتیک تانک با پمپ یا به اصطلاح (Septic Tank Effluent Pump)، این متد شامل شبکه تحت فشار می باشد که سپتیک تانک در این روش، مجهز به صافی و پمپ با فشار بالا می شود.

شبکه جمع آوری فاضلاب اصلی در این روش بصورت تحت فشار در نظر گرفته می شود و فاضلاب خروجی در روش سپتیک تانک با پمپ، توسط لوله هایی با قطر کم که در واقع تحت فشار می باشند پمپاژ می گردند.

روش همراهی فشار با استفاده از Grinder Pump، دقیقا شبیه روش سپتیک تانک با پمپ می باشد ولی به جای اینکه از پمپ ساده استفاده شود، از پمپ بسیار قدرتمند تری استفاده می گردد که دارای قدرت بسیار بیشتری می باشد.

در این روش، از سپتیک تانک به عنوان سیستم جمع آوری و انتقال فاضلاب استفاده نمی شود.و به جای آن، از یک پمپ خردکن دار برای خرد نمودن فاضلاب جامد استفاده می گردد.

پس بنابراین، می توان از شبکه هایی با قطر کوچک تر در این روش استفاده نمود.

نکته ای که درباره این سیستم باید به آن اشاره گردد آن است که در روش همراهی فشار با استفاده از Grinder Pump، به دلیل عدم استفاده از پیش تصفیه فاضلاب، میزان چربی، روغن و جامدات معلق بیشتر خواهد بود.

شرکت مهندسی فرآب صنعت زلال، با توجه به بهره گیری از کارشناسان ارشد در زمینه تصفیه فاضلاب آماده هرگونه پاسخ گویی و مشاوره رایگان به مشتریان گرامی در زمینه خرید و راه اندازی انواع سپتیک فاضلابی همچون سپتیک تانک پلی اتیلن سپتیک فاضلابی فایبرگلاس و بتنی را دارا می باشد و برای این منظور می توانید با شماره های ۰۲۱۲۶۳۱۸۳۳۲ و ۰۲۱۲۲۳۲۴۵۱۱ و یا حتی شماره همراه ۰۹۱۲۳۳۵۵۹۶۰ تماس حاصل نمایید.